Metsä on innostava oppimisympäristö

8.4.2015

Metsä on monelle tuttu vapaa-ajan harrastuksista ja siksi luonteva ympäristö oppimiseenkin. Luonnossa oleskelu rentouttaa niin aikuisia kuin lapsiakin. Metsä on myös monelle koululle helposti saavutettavissa.

Vuosina 2016–2018 käyttöön otettavat uudet ala- ja yläkoulujen opetussuunnitelmat pyrkivät murtamaan tuntirajoja oppiaineiden väliltä ja rohkaisevat hyödyntämään aktiivisesti metsää opetuksessa. Nuorten on tärkeää tutustua luontoon ja ymmärtää sen kestävän käytön merkitys ihmiselle ja yhteiskunnalle.

Oppilaat voivat iästä riippumatta löytää metsästä tutkimuksen kohteeksi mielenkiintoisia ilmiöitä ja perehtyä niihin hakemalla tietoa ja keskustelemalla eri alojen asiantuntijoiden kanssa. Luonnossa tapahtuvassa opetuksessa voidaan myös helposti yhdistää useita eri oppiaineita perehtymällä tutkimuskohteeseen eri näkökulmista ja ymmärtää samalla asioita laajemmin.

Itä-Suomen yliopistossa kehitetyssä Case Forest -opetusmenetelmässä lähdetään liikkeelle lasten omista, metsässä heräävistä kysymyksistä.

– Pienet oppilaat ihmettelivät, miksi lehtien väri muuttuu syksyllä. Etsiessään vastausta kysymykseensä lapset keksivät kysyä asiaa paitsi biologilta myös runoilijalta ja talonmieheltä. Lopulta heillä oli matkassaan uusia kysymyksiä selvitettäväksi, monta näkökulmaa valitsemansa ilmiön selittämiseen ja into oppimiseen oli kova, kuvailee yhteyspäällikkö Sirpa Kärkkäinen Suomen metsäyhdistyksestä.

Case Forest -menetelmään opettajia perehdyttänyt Kärkkäinen vahvistaa kouluista tulleen palautteen olevan innostunutta. Keväällä metsäopetukseen osallistuneilta oppilailta kysyttiin kesän jälkeen kiinnostusta uuteen tilaisuuteen seuraavana keväänä. Oppilaiden reaktio oli ehdoton: metsään oli päästävä nyt ja heti!

Case Forest -menetelmä

Openmetsä - Metsä oppimisympäristönä

Teksti: Anna Salminen

Share/Save

Metsästä suoraan lautaselle

Metsästä suoraan lautaselle

Raija ja Jouko Kivimetsä innostavat tuhansia suomalaisia poimimaan syötäviä herkkuja metsästä. Villivihanneksia löytyy niin metsistä kuin aukeiltakin mailta.

Metsän suojelusta korvausta

Metsän suojelusta korvausta

Metsänomistaja Virpi Saarela on säästänyt kotitilansa lähdemetsikön ja puronvarren hakkuilta. Yllätys oli suuri, kun metsän suojelusta sai myös korvausta. METSO-ohjelman ympäristötuella rahoitetaan arvokkaiden luontoympäristöjen suojelua.

Metsänomistajaksi yllättäen

Metsänomistajaksi yllättäen

Anne Säteri peri isänsä metsät, minkä jälkeen hänelle avautui kokonaan uusi maailma.

Yläharvennus toi hyvät hakkuutulot

Auvo Alanteen mökkimetsikön harvennushakkuussa kaadettiin suurimpia tukkipuita. Yläharvennus pidentää metsän kiertoaikaa, mutta antaa metsänomistajalle hyvän tilin jo ennen päätehakkuuta.

Metsäsuhde kumpuaa lapsuudesta

Metsäsuhde kumpuaa lapsuudesta

Punkaharjulaisen metsänomistajan Petteri Pulkkisen suhde metsään on vahva. Se rakentuu lapsuuden kokemuksista, luonnon kunnioituksesta ja metsän tuottamasta henkisestä hyvinvoinnista.

Korjattu Hoitokoulu-juttu kasvupaikkatyypeistä julkaistu verkossa

20.4.2015

Painetussa Metsään-lehdessä julkaistun Hoitokoulu-jutun "Mikä tyyppi?" yksi sivu oli virheellisesti ruotsinkielinen. Juttu on luettavissa kokonaisuudessaan suomeksi verkossa.

Lakimies vastaa: Yhteismetsän edut

8.4.2015

Mitä hyötyä on yhteismetsään liittymisestä?