Metsä on innostava oppimisympäristö

8.4.2015

Metsä on monelle tuttu vapaa-ajan harrastuksista ja siksi luonteva ympäristö oppimiseenkin. Luonnossa oleskelu rentouttaa niin aikuisia kuin lapsiakin. Metsä on myös monelle koululle helposti saavutettavissa.

Vuosina 2016–2018 käyttöön otettavat uudet ala- ja yläkoulujen opetussuunnitelmat pyrkivät murtamaan tuntirajoja oppiaineiden väliltä ja rohkaisevat hyödyntämään aktiivisesti metsää opetuksessa. Nuorten on tärkeää tutustua luontoon ja ymmärtää sen kestävän käytön merkitys ihmiselle ja yhteiskunnalle.

Oppilaat voivat iästä riippumatta löytää metsästä tutkimuksen kohteeksi mielenkiintoisia ilmiöitä ja perehtyä niihin hakemalla tietoa ja keskustelemalla eri alojen asiantuntijoiden kanssa. Luonnossa tapahtuvassa opetuksessa voidaan myös helposti yhdistää useita eri oppiaineita perehtymällä tutkimuskohteeseen eri näkökulmista ja ymmärtää samalla asioita laajemmin.

Itä-Suomen yliopistossa kehitetyssä Case Forest -opetusmenetelmässä lähdetään liikkeelle lasten omista, metsässä heräävistä kysymyksistä.

– Pienet oppilaat ihmettelivät, miksi lehtien väri muuttuu syksyllä. Etsiessään vastausta kysymykseensä lapset keksivät kysyä asiaa paitsi biologilta myös runoilijalta ja talonmieheltä. Lopulta heillä oli matkassaan uusia kysymyksiä selvitettäväksi, monta näkökulmaa valitsemansa ilmiön selittämiseen ja into oppimiseen oli kova, kuvailee yhteyspäällikkö Sirpa Kärkkäinen Suomen metsäyhdistyksestä.

Case Forest -menetelmään opettajia perehdyttänyt Kärkkäinen vahvistaa kouluista tulleen palautteen olevan innostunutta. Keväällä metsäopetukseen osallistuneilta oppilailta kysyttiin kesän jälkeen kiinnostusta uuteen tilaisuuteen seuraavana keväänä. Oppilaiden reaktio oli ehdoton: metsään oli päästävä nyt ja heti!

Case Forest -menetelmä

Openmetsä - Metsä oppimisympäristönä

Teksti: Anna Salminen

Share/Save

Siemen-talikakku pihalinnuille talveksi

Tarjoa pikkulinnuille monipuolista ravintoa koko pakkaskauden ajan aina maan sulamiseen saakka.

Puulla on iso tulevaisuus

Arkkitehti, tutkija ja Puuinfo Oy:n toimitusjohtaja Mikko Viljakainen haluaa asuntorakentamiseen kokonaisvaltaista muutosta. Lukuisat tekijät puhuvat puun puolesta.

Pakuria viljelemään

Terveysvaikutteisen pakurikäävän viljely on villinnyt suomalaiset metsänomistajat.

Kohti tavoitteiden mukaista metsänhoitoa

Annatko metsässäsi painoarvoa puunmyyntituloille, maisemalle, metsästykselle vai esimerkiksi virkistyskäytölle? Metsänkasvatusmenetelmän voi valita metsänomistajan tavoitteiden mukaan.

Viljaa ja vihanneksia riistalle

Pienet hirvieläimet ja peltokanalinnut kiittävät talveksi katetusta ruokapöydästä. Riistan talviruokinta pitää monen riistaeläimen kannan elinvoimaisena.

Korjattu Hoitokoulu-juttu kasvupaikkatyypeistä julkaistu verkossa

20.4.2015

Painetussa Metsään-lehdessä julkaistun Hoitokoulu-jutun "Mikä tyyppi?" yksi sivu oli virheellisesti ruotsinkielinen. Juttu on luettavissa kokonaisuudessaan suomeksi verkossa.

Lakimies vastaa: Yhteismetsän edut

8.4.2015

Mitä hyötyä on yhteismetsään liittymisestä?