Metsä on innostava oppimisympäristö

8.4.2015

Metsä on monelle tuttu vapaa-ajan harrastuksista ja siksi luonteva ympäristö oppimiseenkin. Luonnossa oleskelu rentouttaa niin aikuisia kuin lapsiakin. Metsä on myös monelle koululle helposti saavutettavissa.

Vuosina 2016–2018 käyttöön otettavat uudet ala- ja yläkoulujen opetussuunnitelmat pyrkivät murtamaan tuntirajoja oppiaineiden väliltä ja rohkaisevat hyödyntämään aktiivisesti metsää opetuksessa. Nuorten on tärkeää tutustua luontoon ja ymmärtää sen kestävän käytön merkitys ihmiselle ja yhteiskunnalle.

Oppilaat voivat iästä riippumatta löytää metsästä tutkimuksen kohteeksi mielenkiintoisia ilmiöitä ja perehtyä niihin hakemalla tietoa ja keskustelemalla eri alojen asiantuntijoiden kanssa. Luonnossa tapahtuvassa opetuksessa voidaan myös helposti yhdistää useita eri oppiaineita perehtymällä tutkimuskohteeseen eri näkökulmista ja ymmärtää samalla asioita laajemmin.

Itä-Suomen yliopistossa kehitetyssä Case Forest -opetusmenetelmässä lähdetään liikkeelle lasten omista, metsässä heräävistä kysymyksistä.

– Pienet oppilaat ihmettelivät, miksi lehtien väri muuttuu syksyllä. Etsiessään vastausta kysymykseensä lapset keksivät kysyä asiaa paitsi biologilta myös runoilijalta ja talonmieheltä. Lopulta heillä oli matkassaan uusia kysymyksiä selvitettäväksi, monta näkökulmaa valitsemansa ilmiön selittämiseen ja into oppimiseen oli kova, kuvailee yhteyspäällikkö Sirpa Kärkkäinen Suomen metsäyhdistyksestä.

Case Forest -menetelmään opettajia perehdyttänyt Kärkkäinen vahvistaa kouluista tulleen palautteen olevan innostunutta. Keväällä metsäopetukseen osallistuneilta oppilailta kysyttiin kesän jälkeen kiinnostusta uuteen tilaisuuteen seuraavana keväänä. Oppilaiden reaktio oli ehdoton: metsään oli päästävä nyt ja heti!

Case Forest -menetelmä

Openmetsä - Metsä oppimisympäristönä

Teksti: Anna Salminen

Share/Save

Metsä siirtyi suvussa seuraaville

Harri ja Paula Viilo ovat ostaneet metsämaata ja peltoa vanhemmiltaan. Metsätilan sukupolvenvaihdosta kannattaa suunnitella ajoissa. Vaihtoehtoja siihen on useita, ja ammattilaisilta saa apua.

Avoin metsävaratieto tuo uutta metsäalalle

Avoin metsävaratieto tuo uutta metsäalalle

Yksityismetsistä kerätyt metsävaratiedot tulivat julkisiksi alkuvuodesta. Avoimen metsätiedon pohjalta on syntynyt uusia sovelluksia, joista on hyötyä puunostajille ja metsänomistajille.

Perhe lomailee ekohirsitalossa

Perhe lomailee ekohirsitalossa

Perinteiset hirsirakennukset kiinnostavat jälleen. Erityisesti loma-asuntoja valmistetaan paljon hirrestä.

Puuta sähkö- ja vetyautojen tekniikkaan

Päästöongelmien kanssa painivassa autoteollisuudessa kysytään nyt kevyitä mutta vahvoja ja kierrätettäviä materiaaleja. Nanosellulle saattaa avautua maailmanlaajuisia markkinoita.

Mielenrauhaa metsäjoogasta

Mielenrauhaa metsäjoogasta

Puun runko antaa tukea, kun on tarkoitus nostaa jalkaa ja rentoutua. Metsäjooga sopii hyvin suomalaiselle mielelle. 

Korjattu Hoitokoulu-juttu kasvupaikkatyypeistä julkaistu verkossa

20.4.2015

Painetussa Metsään-lehdessä julkaistun Hoitokoulu-jutun "Mikä tyyppi?" yksi sivu oli virheellisesti ruotsinkielinen. Juttu on luettavissa kokonaisuudessaan suomeksi verkossa.

Lakimies vastaa: Yhteismetsän edut

8.4.2015

Mitä hyötyä on yhteismetsään liittymisestä?