Metsä on innostava oppimisympäristö

8.4.2015

Metsä on monelle tuttu vapaa-ajan harrastuksista ja siksi luonteva ympäristö oppimiseenkin. Luonnossa oleskelu rentouttaa niin aikuisia kuin lapsiakin. Metsä on myös monelle koululle helposti saavutettavissa.

Vuosina 2016–2018 käyttöön otettavat uudet ala- ja yläkoulujen opetussuunnitelmat pyrkivät murtamaan tuntirajoja oppiaineiden väliltä ja rohkaisevat hyödyntämään aktiivisesti metsää opetuksessa. Nuorten on tärkeää tutustua luontoon ja ymmärtää sen kestävän käytön merkitys ihmiselle ja yhteiskunnalle.

Oppilaat voivat iästä riippumatta löytää metsästä tutkimuksen kohteeksi mielenkiintoisia ilmiöitä ja perehtyä niihin hakemalla tietoa ja keskustelemalla eri alojen asiantuntijoiden kanssa. Luonnossa tapahtuvassa opetuksessa voidaan myös helposti yhdistää useita eri oppiaineita perehtymällä tutkimuskohteeseen eri näkökulmista ja ymmärtää samalla asioita laajemmin.

Itä-Suomen yliopistossa kehitetyssä Case Forest -opetusmenetelmässä lähdetään liikkeelle lasten omista, metsässä heräävistä kysymyksistä.

– Pienet oppilaat ihmettelivät, miksi lehtien väri muuttuu syksyllä. Etsiessään vastausta kysymykseensä lapset keksivät kysyä asiaa paitsi biologilta myös runoilijalta ja talonmieheltä. Lopulta heillä oli matkassaan uusia kysymyksiä selvitettäväksi, monta näkökulmaa valitsemansa ilmiön selittämiseen ja into oppimiseen oli kova, kuvailee yhteyspäällikkö Sirpa Kärkkäinen Suomen metsäyhdistyksestä.

Case Forest -menetelmään opettajia perehdyttänyt Kärkkäinen vahvistaa kouluista tulleen palautteen olevan innostunutta. Keväällä metsäopetukseen osallistuneilta oppilailta kysyttiin kesän jälkeen kiinnostusta uuteen tilaisuuteen seuraavana keväänä. Oppilaiden reaktio oli ehdoton: metsään oli päästävä nyt ja heti!

Case Forest -menetelmä

Openmetsä - Metsä oppimisympäristönä

Teksti: Anna Salminen

Share/Save

Maalaisjärki ja sisu auttavat puuauton ratissa

Porilainen Sarah Lindahl nauttii isojen asfalttiteiden ja pienten metsäteiden vaihtelusta, kun puuauton kuljettajan työ vie kuormalta toiselle. Välillä yllättävät tilanteet vaativat kuskilta kekseliäisyyttä.

Suojeltu kotimetsikkö humisee jälkipolvillekin

Suojeltu kotimetsikkö humisee jälkipolvillekin

Porilaiset Eeva Kalenoja ja Sergei Käki lahjoittivat lähimetsänsä suojeluun. Päätöksellä he halusivat kunnioittaa satavuotiasta Suomea ja sen luontoa.

Viihtyisä metsäpuutarha

Viihtyisä metsäpuutarha

Hyvässä metsäpuutarhassa on helppo liikkua ja se tarjoaa elämyksiä erilaisille vierailijoille. Lapsille voi olla seikkailumetsää, haaveilijoille ajatusten kukkulaa ja esteetikolle puroja ja lampia.

Vuokrasopimus voi turvata mielimaiseman

Vuokrasopimus voi turvata mielimaiseman

Metsänomistajilla, alan ammattilaisilla, mökkiläisillä ja yrittäjillä voi olla hyvin erilainen käsitys kauniista maisemasta. Metsämaisema mieleiseksi -hanke levittää tietoutta maisemanvuokrauksesta, jossa osapuolet voivat sopia toivotusta metsänkäsittelystä.

Kirjanpainaja

Kirjanpainaja tuhoaa varttuneita kuusikoita

Kun kuusen rungolle ilmestyy ruskeita purukasoja, kannattaa metsänomistajan valpastua. Jäljet on saattanut jättää tuhoisa kaarnakuoriainen, kirjanpainaja. Millaisista otuksista oikeastaan on kyse? Entä voiko niiden iskuun mitenkään varautua?

Korjattu Hoitokoulu-juttu kasvupaikkatyypeistä julkaistu verkossa

20.4.2015

Painetussa Metsään-lehdessä julkaistun Hoitokoulu-jutun "Mikä tyyppi?" yksi sivu oli virheellisesti ruotsinkielinen. Juttu on luettavissa kokonaisuudessaan suomeksi verkossa.

Lakimies vastaa: Yhteismetsän edut

8.4.2015

Mitä hyötyä on yhteismetsään liittymisestä?