Metsä on innostava oppimisympäristö

8.4.2015

Metsä on monelle tuttu vapaa-ajan harrastuksista ja siksi luonteva ympäristö oppimiseenkin. Luonnossa oleskelu rentouttaa niin aikuisia kuin lapsiakin. Metsä on myös monelle koululle helposti saavutettavissa.

Vuosina 2016–2018 käyttöön otettavat uudet ala- ja yläkoulujen opetussuunnitelmat pyrkivät murtamaan tuntirajoja oppiaineiden väliltä ja rohkaisevat hyödyntämään aktiivisesti metsää opetuksessa. Nuorten on tärkeää tutustua luontoon ja ymmärtää sen kestävän käytön merkitys ihmiselle ja yhteiskunnalle.

Oppilaat voivat iästä riippumatta löytää metsästä tutkimuksen kohteeksi mielenkiintoisia ilmiöitä ja perehtyä niihin hakemalla tietoa ja keskustelemalla eri alojen asiantuntijoiden kanssa. Luonnossa tapahtuvassa opetuksessa voidaan myös helposti yhdistää useita eri oppiaineita perehtymällä tutkimuskohteeseen eri näkökulmista ja ymmärtää samalla asioita laajemmin.

Itä-Suomen yliopistossa kehitetyssä Case Forest -opetusmenetelmässä lähdetään liikkeelle lasten omista, metsässä heräävistä kysymyksistä.

– Pienet oppilaat ihmettelivät, miksi lehtien väri muuttuu syksyllä. Etsiessään vastausta kysymykseensä lapset keksivät kysyä asiaa paitsi biologilta myös runoilijalta ja talonmieheltä. Lopulta heillä oli matkassaan uusia kysymyksiä selvitettäväksi, monta näkökulmaa valitsemansa ilmiön selittämiseen ja into oppimiseen oli kova, kuvailee yhteyspäällikkö Sirpa Kärkkäinen Suomen metsäyhdistyksestä.

Case Forest -menetelmään opettajia perehdyttänyt Kärkkäinen vahvistaa kouluista tulleen palautteen olevan innostunutta. Keväällä metsäopetukseen osallistuneilta oppilailta kysyttiin kesän jälkeen kiinnostusta uuteen tilaisuuteen seuraavana keväänä. Oppilaiden reaktio oli ehdoton: metsään oli päästävä nyt ja heti!

Case Forest -menetelmä

Openmetsä - Metsä oppimisympäristönä

Teksti: Anna Salminen

Share/Save

Metsäsuhde kumpuaa lapsuudesta

Metsäsuhde kumpuaa lapsuudesta

Punkaharjulaisen metsänomistajan Petteri Pulkkisen suhde metsään on vahva. Se rakentuu lapsuuden kokemuksista, luonnon kunnioituksesta ja metsän tuottamasta henkisestä hyvinvoinnista.

Muinaisjäännös ei ole este metsänhoidolle

Historia näkyy maastossa monin tavoin, menneistä ajoista kertovat hautaröykkiö, karsikkopuu tai I maailmansodan juoksuhauta. Muinaisjäännökset eivät kuitenkaan estä alueen metsänhoitoa. 

Puukuidut tulevat

Selluloosasta on opittu tuottamaan kangasta tekstiiliteollisuuteen ja monia öljyä korvaavia materiaaleja. Puumuuntokuitujen mahdollisuudet kiehtovat tekstiilisuunnittelija Pirjo Kääriäistä.

Metsäkoneyrittäjyyttä laatu edellä

Metsäkoneyrittäjyyttä laatu edellä

Ilomantsilainen Timo Pesonen oppi isältään, että metsätyöt kannattaa tehdä kerralla hyvin. Näin ansaitaan metsänomistajien luottamus.

Tuomaanristi tuo joulun tunnelmaa

Veistäjätaituri Heikki Niskanen vuolee perinteisiä joulukoristeita. Kauniit tuomaanristit syntyvät hitaasti kasvaneiden haapojen puusta.

Korjattu Hoitokoulu-juttu kasvupaikkatyypeistä julkaistu verkossa

20.4.2015

Painetussa Metsään-lehdessä julkaistun Hoitokoulu-jutun "Mikä tyyppi?" yksi sivu oli virheellisesti ruotsinkielinen. Juttu on luettavissa kokonaisuudessaan suomeksi verkossa.

Lakimies vastaa: Yhteismetsän edut

8.4.2015

Mitä hyötyä on yhteismetsään liittymisestä?