Raivaussaha kannattaa huoltaa syksyllä – näillä vinkeillä pääset alkuun
Ennen lumien tuloa kannattaa tehdä perusteellinen huolto raivaussahalle. Seuraavana keväänä varastossa odottaa iskukunnossa oleva saha, jonka kanssa pääsee heti raivaustöihin.

Raivaussaha tarvitsee säännöllistä huoltoa. Metsäkeskuksen asiakasneuvoja Jarmo Lepola kannustaa ottamaan huollon syysrutiiniksi.
22.10.2019
Teksti ja kuvat: Outi Tehomaa
Raivaussahan säännöllinen huolto lisää sahan käyttöikää. Syksyllä kiivaimman sahauskauden jälkeen kannattaa vähintään puhdistaa sahan osat sekä tarkastaa terän kunto.
Raivaussahan terän voi viilata ja harittaa jo valmiiksi seuraavaa kevättä varten. Samalla kannattaa tarkastaa, että terä ei pyöri, kun saha on tyhjäkäynnillä. Sytytystulpan voi puhdistaa tai vaihtaa uuteen, jos se on päässyt likaantumaan sahatessa.
Raivaussahan kulmavaihteeseen voi lisätä rasvaa ja ilmansuodattimen puhdistaa mallista riippuen joko astianpesuaineliuoksella tai hammasharjalla rapsutellen.
- Syksyllä sahan kaikki pikkuviat ovat vielä hyvässä muistissa, joten kannattaa korjata ne heti kuntoon. Ei tarvitse sitten keväällä raivauskauden alkaessa kaivaa työkalupakkia esiin tai jonottaa huoltoon, kun jonossa on muutamia muitakin, sanoo useita raivaussahakursseja vetänyt asiakasneuvoja Jarmo Lepola Suomen metsäkeskuksesta.
Sahan tankkiin pienkonebensaa
Raivaussaha tulee säilyttää talven yli varastossa pystyasennossa siten, että moottoripuoli on terää ylempänä. Tällä ehkäistään se, että kulmavaihteen rasva ei pääse valumaan mahdollisesti rikkinäisen tiivisteen kautta runkoputkeen.
Sahan tankki kannattaa tyhjentää ja kaataa tankkiin puhdasta pienkonebensiiniä, joka sopii 2-tahtisille pienmoottoreille. Itse sekoitettu polttoaine saattaa talven aikana sakkaantua. Sen seurauksena voi käydä niin, että saha yskii tai ei käynnisty seuraavana keväänä ollenkaan.
- Se saattaa harmittaa, jos ajaa keväällä kilometrien päähän metsäpalstalle taimikonhoitoon ja saha ei käynnistykään, Lepola sanoo.
Lepola kannustaa tutustumaan omaan raivaussahaan ja opettelemaan itse perushuoltotoimenpiteet.
- Raivaussaha on kohtuullisen kallis kapistus, joten siitä kannattaa pitää huolta.
Muistilista raivaussahan syyshuoltoon
Terän viilaus
Terän kunnon voi tarkastaa kopauttamalla sitä kevyesti esimerkiksi metallisella työkalulla. Ehjä terä kilahtaa komeasti kuin kirkonkello. Rikkonaisesta terästä ei kilahdusta kuulu. Rikkonainen terä tulee vaihtaa uuteen, koska sillä sahaaminen on hengenvaarallista.
Terä viilataan teräväksi pyöröviilan ja viilanohjaimen avulla. Viilanohjaimen avulla voi hakea 15 asteen viilauskulman. Raivaussahan terän hampaita viilataan itsestä poispäin ja niiden harituksen suuntaan. Kutakin hammasta tulee viilata yhtä paljon, eli esimerkiksi 3-4 vetoa hammasta kohden.
Viilanohjaimen avulla voi hakea oikean viilauskulman.
Terän haritus
Raivaussahan terän hampaat harittavat kahteen eri suuntaan. Harituksesta on hyötyä sahatessa, sillä terän harittavat hampaat tekevät puuhun paksumman sahausuran. Syyshuollossa haritusta voidaan korjata joko erillisellä haritusraudalla tai viilanohjaimen loven avulla.
Viilanohjaimen lovi upotetaan terän hampaan ympärille ja taivutetaan hammasta harituksen suuntaan. Viilauksessa ja harituksessa tulee pitää työrukkaset kädessä, ettei terä viillä käsiin haavaa.
Raivaussahan terän hampaita taivutetaan napakasti harituksen suuntaan.
Ilmansuodattimen puhdistus
Raivaussahoissa on yleensä joko paperinen tai nylonista valmistettu ilmansuodatin. Paperisen ilmansuodattimen voi puhdistaa hammasharjalla rapsuttamalla ja nylon-suodattimen liottamalla sitä astianpesuainevedessä. Pesun jälkeen ilmansuodatin kuivatetaan. Kuivan suodattimen voi kiinnittää takaisin paikalleen. Jos ilmansuodatin on täysin kulunut tai rikki, tulee se vaihtaa uuteen.
Raivaussahoissa on yleensä joko paperinen tai muovinen ilmansuodatin.
Sytytystulpan tarkastus
Sytytystulpan kunto kannattaa tarkastaa säännöllisesti. Ruuvaa raivaussahan koppa auki ja irrota tulpan hattu sopivalla avaimella. Sytytystulpan kärkien tulisi olla väriltään vaaleanruskeat. Jos tulpassa on likaa, sitä voi yrittää varovasti puhdistaa. Kulunut tulppa kannattaa vaihtaa uuteen.
Sytytystulppa löytyy raivaussahan kopan alta.
Kulmavaihteen rasvan tarkastus
Raivaussahan kulmavaihteeseen voi lisätä tarvittaessa rasvaa. Vaihteen mutteri avataan avaustyökalulla ja lisätään kulmavaihteeseen tarkoitettua rasvaa noin kolme neljäsosaa kulmavaihteen tilavuudesta. Joissakin raivaussahoissa on kestovoideltu kulmavaihde, johon ei voi lisätä rasvaa.
Sylinterin jäähdytysripojen puhdistus
Raivaussahan koppa kannattaa avata ja tarkastaa, että sylinterin jäähdytysripojen ympärille ole kertynyt sahatessa roskaa. Jos kopan sisällä on paljon roskaa, ilma ei pääse kiertämään ja kone kuumentuu sahatessa liikaa. Roskia voi rapsuttaa pois esimerkiksi vanhalla hammasharjalla. Puhdistuksen voi tehdä myös paineilmalla.
Jäähdytysripojen ympärille voi kertyä sahatessa roskaa, joka kannattaa puhdistaa pois.
Vinkki!
Tutustu myös Metsänhoidon ABC-videoon, jossa kerrotaan sahan huollosta.
Jätä kommentti
Lähetä kommenttisi alla olevalla lomakkeella. Kaikki kentät vaaditaan.
Kommentit
Itse olen aina tehnyt 2 % seos bensan 98 oktaaniin. Saha seissyt väliin jopa 10 vuotta, ei ongelmia käynnistämisessä. Ei ole nukkaa kasariin tullut.
Itse tankkaan Nesteen pienkonebensaa 4 T ja lisään siihen tarvittava määrä 2T-öljyä. Tämä on mielestäni toiminut hyvin, on vielä suhteellisen edullista ostaa eikä haise.
Mitä mieltä ammattilaiset ovat tästä?
Aika tyhmää ostaa valmista 4T pienkonebensaa joka on yhtä kallista kuin valmis 2T bensa ja siihen sitten lisätä 2T- öljy. Menin yli minun ymmärryksen mutta jokainen saa tehdä omilla rahoillaan mitä haluaa.
MIKÄ ON 2T PIENKONEPENSAN TÄRKEIN OSA?
Olin sahanhuoltokurssilla mutama vuosi sitten. Siellä minulle opetettiin, että kaada tankista 98+2Töljy-seos pois; kaada hiukan 2T-bensaa tankkiin ja aja tankki tyhjäksi; tee näin kun tiedät että saha/raivaussaha on pois käytöstä yli 3kk (siinä ajassa nykyiset huoltamobensat menettävät kuullema lisäainetehonsa). Kun sitten käynnistät pitkän tauon jälkeen sahaasi, kaada pienkonebensaa "tilkka" tankkiin ja pitäisi käynnistyä vaivatta; sen jälkeen voi käyttää taas omaa seosta eli 98+öljy. Syy tällaiseen puliveivaamiseen on kuullema, että kaasuttimen kalvo voi kuivua ja "liimautua seinämään kiinni ja revetä kaasuttaessa".
Muista käyttää tuo tankista otettu "2T-bensa" muissa vastaavissa koneissa suht.nopeasti tai käytä esim suodattimen pesussa, jos ei paljoa jäänyt !
Itse olen käyttänyt myös mittarista Nesteen 4t-pienkonebensaa ja lisännyt siihen öljyä 2 %. Sekoitus ei haise niin kuin tekee sekoitus, jossa on 98 oktaanista ja 2 % öljyä. Viimeksi mainittu sekoitus savuttaa ja haisee aivan helvetisti sekä aiheutti minulle päänsärkyä, joten luovuin sen käytöstä. Kun kuluneenakin vuonna tuli raivaussahalla sahattua reilusti päälle 100 litraa tuota 4-t + 2 % -sekoitusta, ei tarvinnut haistella mitään katkuja. Onhan se tietysti kalliimpaa (2,20 eur/l + öljy), mutta elämä on. Lisäksi lämpimässä autotallissa talvehtiva raivaussaha lähtee keväisin hyvin käyntiin ilman mitään nikotteluja, jollaisia oli silloin, kun vielä käytin 98 oktaanista. Metsäkeskus jakaa sitäpaitsi fyrkkaa varhaisperkauksiin ja taimikonhoitoihin, joten kun teen ne itse, pystyn ostamaan kalliimpaa 4t-pienkonebensaakin, ja vielä jää käteen jotain.
Mikä vika kun raivaussahan terä ei pyöri.