Yksityisteiden kuntoon kannattaa satsata
Yksityisteitä pitkin lähtee yli 4 000 rekkakuormaa puuta jalostuslaitoksille ympäri vuoden. Niitä pitkin kulkee myös merkittävä määrä työ- ja vapaa-ajan liikennettä vuosittain. Missä kunnossa yksityistiet ovat? Tähän kysymykseen saa vastauksia ammattikuljettajilta, teiden kunnostajilta ja nyt myös Metsäkeskuksen laajasta yksityisteiden kuntokartoituksesta.
Yksityistie perusparannuksen jälkeen. Kuva: Jukka Pietilä
20.02.2024
Teksti: Mika Nousiainen
Suomen yksityisteillä kulkee vuosittain paljon raskasta liikennettä. Suuret rekat kuljettavat metsästä tukkikuormia ja myös energiapuuta. Siinä tien kunto joutuu todelliseen testiin.
– Kapea yksityistie on haastava kulkuväylä tukkirekalle, kertoo HHK Kuljetuksen liiketoimintajohtaja Osmo Kananen.
Kun yksityistiellä tehdään perusparannustyö, usein samalla myös ajorata kapenee. Perusparannustyössä täytyisi muistaa mitoittaa myös kääntöpaikat ja liittymät riittävän leveiksi, että iso rekka mahtuu siinä kunnolla kääntymään ja kulkemaan.
– Pahimmillaan kapea tie voi aiheuttaa kymmenien tuhansien eurojen vahingot. Onneksi yksityisteiden kunto on kuitenkin viime vuosina ollut paranemaan päin. Kiitos tästä menee tieavustuksille ja parantuneille rahoitusehdoille, Kananen sanoo.
Normaali 3,5 metrin sorastusleveys riittää juuri ja juuri tukkirekalle. Kuva: Mika Nousiainen
Tuen korotus piristää perusparannustöitä
Yksityisteiden perusparannuksen tukeen on tiedossa pian korotusta. Metsäkeskuksen myöntämä tuki yksityistien perusparannukseen nousee koko maassa 70 prosenttiin työn kustannuksista.
– Tukiprosentin nousu on merkittävä piristysruiske tiekunnille ja nostaa varmasti aktiivisuutta perusparannuksiin, toteaa tie- ja ojaerityisasiantuntija Jukka Pietilä Pohjois-Karjalan metsänhoitoyhdistyksestä.
Samanlaista viestiä tulee myös Pohjois-Savosta.
– Kyllä metkan tukitaso perusparannuksissa on saanut aikaan positiivista virettä tiekunnissa. Tiekunnista on jo oltu yhteydessä meihin palveluntarjoajiin, kertoo tie- ja ojaerikoisasiantuntija Harri Koponen Pohjois-Savon metsänhoitoyhdistyksestä.
Yksityisteiden perusparannuksiin tarvittaisiin tulevina vuosina lisää osaavia ammattilaisia. Perusparannusten runkotöihin erikoistuneista osaajista on pulaa jo tällä hetkellä.
– Runkotöiden osaajat alkavat eläköityä ja uusia tekijöitä ei ole näköpiirissä. Tilanne toki vaihtelee alueittain, Pietilä sanoo.
Harri Koponen tierumpuvarastolla. Kuva: Harri Koponen
Jukka Pietilä on tyytyväinen metkan metsätietukeen. Kuva: Mika Nousiainen
Tienhoito.fi-palvelusta tietoa yksityisteiden kunnosta
Tukkikuormien lisäksi yksityisteitä pitkin kuljetetaan yhä enemmän myös energiapuuta. Yksityisteitä käyttää päivittäin yli puoli miljoonaa ihmistä ja niiden varrella on noin 70 000 yritystä ja 200 000 vapaa-ajan asuntoa.
– Yksityistiet turvaavat huoltovarmuutta ja sen vuoksi täytyy tietää, missä kunnossa ne ovat koko maassa ja missä on kiireellisiä korjaustarpeita, sanoo TIESIT-hankkeen projektipäällikkö Timo Pisto Suomen metsäkeskuksesta.
Metsäkeskuksen TIESIT-hankkeessa selvitetään noin 240 000 yksityistiekilometrin kunto ja 7 000 yksityistiellä sijaitsevan sillan kunto. Siltojen kunto on arvioitu paikan päällä maastossa ja teiden kuntoa tutkitaan laserkeilausaineiston perusteella. Vastaavaa ja yhtä laajaa kuntokartoitusta ei yksityisteistä ole aiemmin tehty. Kuntokartoituksen tuloksia julkaistaan Metsäkeskuksen Tienhoito.fi-palvelussa.
– Kuntotiedon avulla tienpitäjät voivat kohdistaa kunnossapito- ja perusparannustöitä oikeisiin kohtiin yksityisteillä. Tässä vaiheessa ihan koko Suomen alalta ei vielä ole julkaistu yksityisteiden kuntotietoa, mutta vuoden 2024 loppuun mennessä 80 prosenttia yksityistieverkon kunnosta on arvioitu. Kannustan jo tässä vaiheessa tutustumaan palveluun ja kartoituksen tuloksiin, Pisto sanoo.
Tienhoito.fi-palvelussa julkaistaan tietoa yksityisteiden kunnosta. Mitä punaisempi tie sitä suurempi tarve korjaustoimenpiteille. Kuvakaappaus karttapalvelusta.
Fakta
Tietoa teiden kunnosta
- Metsäkeskuksen TIESIT-hankkeessa kartoitetaan Suomen yksityisteiden ja siltojen kuntoa.
- Tietoa siltojen ja teiden kunnosta julkaistaan Tienhoito.fi-palvelussa.
- Palvelun Tiekunnat kartalla -osion alla on karttapalvelu tiekunnista, jossa on myös kuntokartoitustietoa.
- Karttapalvelussa yksityisteiden hyväkuntoiset kohdat näkyvät sinisinä ja huonokuntoiset punaisina.
Metsätietuki
- Metsätalouden tuet uudistuvat ja uusia metka-tukia voi hakea 1.3.2024 alkaen Metsäkeskuksesta.
- Metkan metsätietukea voi saada metsäteiden rakentamiseen ja perusparannukseen.
- Yksityistien perusparannuksen tuen määrä on yhteishankkeissa ja yhteismetsien toteuttamissa hankkeissa 70 prosenttia kokonaiskustannuksista.
- Yhden maanomistajan kiinteistöllä toteutettavan yksityistien perusparannuksen tuki on 6 000 euroa kilometriä kohden.
- Uuden metsätien tekemisen tuki on eteläisessä Suomessa 30 prosenttia, keskisessä Suomessa 40 prosenttia ja pohjoisessa Suomessa 50 prosenttia kustannuksista. Jos tiehankkeiden yhteydessä rakennetaan tai korjataan silta, voi tukeen saada korotusta.
Jätä kommentti
Lähetä kommenttisi alla olevalla lomakkeella. Kaikki kentät vaaditaan.
Kommentit
Ei vielä kommentteja.