Siirry sisältöön
Metsäkeskuksen etusivulle Metsäkeskuksen etusivulle
Metsäkeskuksen asiakaslehden etusivulle
På svenska

Yksityisteiden kuntoon kannattaa satsata

Yksityisteitä pitkin lähtee yli 4 000 rekkakuormaa puuta jalostuslaitoksille ympäri vuoden. Niitä pitkin kulkee myös merkittävä määrä työ- ja vapaa-ajan liikennettä vuosittain. Missä kunnossa yksityistiet ovat? Tähän kysymykseen saa vastauksia ammattikuljettajilta, teiden kunnostajilta ja nyt myös Metsäkeskuksen laajasta yksityisteiden kuntokartoituksesta.

Kysely
Täytä tämä kenttä.
Piditkö artikkelista? En pitänyt lainkaan
Täytä tämä kenttä.
Hyväkuntoinen metsätie

Yksityistie perusparannuksen jälkeen. Kuva: Jukka Pietilä

20.02.2024

Teksti: Mika Nousiainen

Suomen yksityisteillä kulkee vuosittain paljon raskasta liikennettä. Suuret rekat kuljettavat metsästä tukkikuormia ja myös energiapuuta. Siinä tien kunto joutuu todelliseen testiin.

– Kapea yksityistie on haastava kulkuväylä tukkirekalle, kertoo HHK Kuljetuksen liiketoimintajohtaja Osmo Kananen

Kun yksityistiellä tehdään perusparannustyö, usein samalla myös ajorata kapenee. Perusparannustyössä täytyisi muistaa mitoittaa myös kääntöpaikat ja liittymät riittävän leveiksi, että iso rekka mahtuu siinä kunnolla kääntymään ja kulkemaan. 

– Pahimmillaan kapea tie voi aiheuttaa kymmenien tuhansien eurojen vahingot. Onneksi yksityisteiden kunto on kuitenkin viime vuosina ollut paranemaan päin. Kiitos tästä menee tieavustuksille ja parantuneille rahoitusehdoille, Kananen sanoo.

Tukkirekka kapealla metsätiellä syksyllä.

Normaali 3,5 metrin sorastusleveys riittää juuri ja juuri tukkirekalle. Kuva: Mika Nousiainen
 

Tuen korotus piristää perusparannustöitä

Yksityisteiden perusparannuksen tukeen on tiedossa pian korotusta. Metsäkeskuksen myöntämä tuki yksityistien perusparannukseen nousee koko maassa 70 prosenttiin työn kustannuksista. 

– Tukiprosentin nousu on merkittävä piristysruiske tiekunnille ja nostaa varmasti aktiivisuutta perusparannuksiin, toteaa tie- ja ojaerityisasiantuntija Jukka Pietilä Pohjois-Karjalan metsänhoitoyhdistyksestä.  

Samanlaista viestiä tulee myös Pohjois-Savosta. 

– Kyllä metkan tukitaso perusparannuksissa on saanut aikaan positiivista virettä tiekunnissa. Tiekunnista on jo oltu yhteydessä meihin palveluntarjoajiin, kertoo tie- ja ojaerikoisasiantuntija Harri Koponen Pohjois-Savon metsänhoitoyhdistyksestä. 

Yksityisteiden perusparannuksiin tarvittaisiin tulevina vuosina lisää osaavia ammattilaisia. Perusparannusten runkotöihin erikoistuneista osaajista on pulaa jo tällä hetkellä.  

– Runkotöiden osaajat alkavat eläköityä ja uusia tekijöitä ei ole näköpiirissä. Tilanne toki vaihtelee alueittain, Pietilä sanoo.
 

Harri Koponen​​​​​​​

Harri Koponen tierumpuvarastolla. Kuva: Harri Koponen

Jukka Pietilä​​​​​​​

Jukka Pietilä on tyytyväinen metkan metsätietukeen. Kuva: Mika Nousiainen
 

Tienhoito.fi-palvelusta tietoa yksityisteiden kunnosta

Tukkikuormien lisäksi yksityisteitä pitkin kuljetetaan yhä enemmän myös energiapuuta. Yksityisteitä käyttää päivittäin yli puoli miljoonaa ihmistä ja niiden varrella on noin 70 000 yritystä ja 200 000 vapaa-ajan asuntoa. 

– Yksityistiet turvaavat huoltovarmuutta ja sen vuoksi täytyy tietää, missä kunnossa ne ovat koko maassa ja missä on kiireellisiä korjaustarpeita, sanoo TIESIT-hankkeen projektipäällikkö Timo Pisto Suomen metsäkeskuksesta.  

Metsäkeskuksen TIESIT-hankkeessa selvitetään noin 240 000 yksityistiekilometrin kunto ja 7 000 yksityistiellä sijaitsevan sillan kunto. Siltojen kunto on arvioitu paikan päällä maastossa ja teiden kuntoa tutkitaan laserkeilausaineiston perusteella. Vastaavaa ja yhtä laajaa kuntokartoitusta ei yksityisteistä ole aiemmin tehty. Kuntokartoituksen tuloksia julkaistaan Metsäkeskuksen Tienhoito.fi-palvelussa

– Kuntotiedon avulla tienpitäjät voivat kohdistaa kunnossapito- ja perusparannustöitä oikeisiin kohtiin yksityisteillä. Tässä vaiheessa ihan koko Suomen alalta ei vielä ole julkaistu yksityisteiden kuntotietoa, mutta vuoden 2024 loppuun mennessä 80 prosenttia yksityistieverkon kunnosta on arvioitu. Kannustan jo tässä vaiheessa tutustumaan palveluun ja kartoituksen tuloksiin, Pisto sanoo.

 
Kuvakaappaus karttapalvelussa, jossa hyväkuntoiset tiet on merkattu sinisellä ja kunnostusta tarvitsevat punaisella.

Tienhoito.fi-palvelussa julkaistaan tietoa yksityisteiden kunnosta. Mitä punaisempi tie sitä suurempi tarve korjaustoimenpiteille. Kuvakaappaus karttapalvelusta. 

Kommentit

Ei vielä kommentteja.

Jätä kommentti

Lähetä kommenttisi alla olevalla lomakkeella. Kaikki kentät vaaditaan.

Täytä tämä kenttä.